2011-01-11

Turda - Str. Stefan cel Mare - Podul peste Raul Aries - informatii din diverse surse

- Podul Mare din Beton    -  Google10  

- Dintr-un document emis de cancelarie in anul 1075 care se refera la realitati ardelene rezulta ca jumatate din vama salinelor era daruita manastirii Sf. Benedict din Ceoslovacia. Se aminteste in document de vama de sare pe locul ce se numeste Aranyas unde in anul 1612 exista un pod de lemn acoperit pe unde se facea trecerea Ariesului (info. E. Gergely - Potaissa pag.36)

 - La demolarea vechiului pod de lemn, in anul 1909, la capetele de zidarie s-au gasit blocuri de piatra fasonata, un  fragment de relief  funerar si fragment de altar - info.E. Gergely - Istorie si contemporaneitate, carte pe Google19,.. pag. 30.


- In anul 1801, cu mesteri de la Bistra, Campeni,  a fost construit un pod de lemn acoperit.
 La sfarsitul veacului XIX a fost construit un nou pod din blocuri mari de piatra in forma de L - info. pag.63.

- In apropierea podului in perioada 1850-1860 a existat o intalatie de debitat busteni   adusi cu pluta  pe Aries - info. pag.65.

  - La data de 05.09.1944, podul de fier a fost aruncat in aer de catre o trupa de pioneri ai armatei romane in ideea de a opri inamicul -  pag. 231. 


Era numit Podul de Aur datorita veniturilor ce le aducea localitatii
Vezi, Ilustrate cu vechiul pod de lemn din anul 1901 ,  din anul 1904. si "Potaissa-E. Gergely" pag.97 imagine cu doua poduri, de lemn si din metal


 - "Podul de peste Aries
In sec.18-19, se trecea peste Aries pe un pod subred din lemn, (amplasat pe locul unde acum e podul de beton de langa fosta Fabrica de bere).
La ambele capete ale podului erau postati vamesi ce controlau greutatea carutelor . Daca ele ar fi fost prea iincarcate, podul s-ar fi rupt. Grija pentru starea podului a determinat pe vremuri edilii sa impuna o reglementare special ace admitea un maxim gabarit in kilograme, pentru ca podul san u se rupa din cauza greutatii. Astfel o caruta ce depasea gabaritul admis trebuia sa descarce o parte a marfii la un capat al podului, sa se intoarca apoi si sa faca transportul in 2-3 etape, platind de fiecare data. Vamesii percepeau taxe pentru tot ce trecea peste pod: pentru pietoni, pentru animale, pentru carute, birje etc. Nimeni nu putea sa intre in oras fara sa plateasca. Se pare ca intr-o noapte vamesul de la unul din capetele podului a atipit, asa ca o caruta plina doldora cu marfuri, a trecut nobservata peste pod, fara a plati. Dar a fost oprita la celalalt capat al podului de catre vamesul de acolo, cantarita si obligata sa se intoarca tot plina pe partea cealalta, sa descarce prisosul, sa plateasca si sa transporte in mai multe etape pentru ca un cumva sa se surpe podul (?!)".
Legenda scrisa si publicat de Dana Deac in volumul "Legende de pe Valea Ariesului", Carte Google1 pag.53

2018.05.19
- Informatii si foto la Muzeul de Istorie - si imagini de altadata
- Facebook Informatii, Muzeul de Istoriei, 2021









2018.05.19
- Trei fragmente din placa informativa  se gasesc la Muzeul de Istorie din Turda. Placa originala se afla la Muzeul din Budapesta (info R.C.) - foto la Muzeul de Istorie - si imagini de altadata




De pe net:

- Podul acoperit de lemn peste Arieş a fost proiectat de către inginerul Kövecsi János, născut la Turda, fiind construit între anii 1804 şi 1815.  Podul metalic, a fost inaugurat la 3 iulie 1909. Podul metalic a fost distrus în septembrie 1944, în timpul celui de al doilea război mondial. - sursa Facebook,  - R.C.
 - "Debarcaderul de pe Arieş din Turda.
Pe la mijlocul secolului al XIX-lea (mai precis între anii 1850-1860) pe marginea dreaptă a Arieşului, înainte de a ajunge la podul mare, exista un loc special amenajat în mal pentru adunarea buştenilor aduşi cu plute pe Arieş din Munţii Apuseni, care erau apoi prelucraţi într-o instalaţie din apropiere. Pe poza veche alăturată se mai vede acel debarcader (de forma unui golf) unde erau parcaţi buştenii aduşi din Apuseni." - sursa Facebook, R.C., 2016


- " existau  două fântâni cu apă bună, una lângă podul Arieșului, tot din Arieș filtrată
prin nisip și una pe țărmul drept al văii Radiş ,,lângă mânăstirea Ordinului Franciscanilor, numită
“Fântâna ucigaşă (Gyilkos Kut)..."  - sursa info caaries.ro


Inscriptie pe vechiul pod de lemn (imag. de la Czako Attila, Facebook)


 - Vechiul pod de Lemn si noul Pod de Fier (foto.google1) - Inaugurarea podului de fier cand cel de lemn implinise 100 de ani - (sursa Czako Attila, Facebook)







1889
 - Vechiul pod de lemn in anul 1889 - foto de pe Facebook - publicata de Daniel Borbe - info. imaginivechi









- Podul de fier, inainte de 1918, bombardat in anul 1944 - foto si info. de pe Imagini vechi
"...La data de 5.sept.1940. podul de fier a fost distrus de trupele romane pentru a opri inamicul sa se deplaseze spre comunele Mihai Viteazul, pe zona Bogata unde se afla poligonul militar si hangarele.." - info. E. Gergely - Istorie ...pag.180
- Podul metalic inaugurat la data de 3 iulie 1909 - distrus in 1944 in timpul celui de al doilea razboi mondial,  succesorul podului de lemn demolat  in luna august 1909  - info R.C.


- Podul din Beton la data de 2015.02.15 - foto de pe Facebook - Al. Byby Bybycu - publicat pe Google1






2015
 -  Santier in lucru( foto Google1)  - de pe Facebook - pag. Zamfir Pop - 2015.05.22










  - Colaj cu podul de lemn construit incepand cu anul 1798 si podul metalic inaugurat in 1909 - sursa, Facebook, R.C. -











- Pod acoperit la care cuvertura era structura de rezistenta - sursa ratiudemocraticenter,  interviu cu Mircea Ratiu

 -"Vechiul pod de lemn cu acoperis a fost proiectat de inginerul Turdean KŐVETSI JÁNOS,și a fost construit intre anii 1798-1815. Din punct de vedere tehnic era unicat în acea perioadă.Prima dată în lume sa folosit această tehnică care a fost inventată după câțiva ani de un englez.Era construit fără piloane de susținere după sistemul podurilor de fier cu lanț.Însă acest pod era construit totul chiar și cuiele și întăriturile din lemn. Tot podul se baza pe un arc de lemn care de fapt susținea toată greutatea podului.Iar peste tot un acoperis tot din lemn care proteja podul de intemperii.Acest pod a fost demolat în anul 1909.Tot în acest an la succedat noul pod de beton și fier(câțiva metri în amonte)pod care și în zilele noastre este funcțional și care anul acesta(3 iulie)înplinește 104 ani. Acum îl numim:podul vechi.(care însă se ține bine)" - in copie de pe  Facebook, I.L.T.Szocs Laszlo - imagini vechi - tordo.ro


- Revista Ecouri, aug.2019 - Google12









 -
- Jurnal de Aries, Ecouri din Turda Veche - 19Google Foto.Pag.













- 30.10.2015 - Au fost terminate lucrarile de reabilitare a podului - ziarul 15minute.net
- "Explicatiile Primariei privind trotuarul existent pe podul de peste Raul Aries" - Facebook, , infoaries.rointurda.ro - nov.2015



- Actualitate:
2013.10.07 - a fost aprobat studiu de fezabilitate a podului (Info.TurdaNews)
2014.06.23 - O firma din Alba va reface podul - (info.TurdaNews)
2014.08.10 - Se lucreaza la Podurile peste Aries - Turda Info
2015.01.11 - Se va circula abea la primavara...- TurdaNews - Facebook
2015.04.03 - Se vor finaliza lucrarile in mai 2015 - Portal Primaria
2015.05.27 - Ramura Oprisani...cauza intarzierilor - ziarul21 - "... execuţia platformei de beton din albia râului Arieş, ce va prelua presiunile exercitate de automobile asupra podului, a durat mai mult decât se estimase iniţial,.." - agoramedia.ro
2015.06.10 - Inca se lucreaza... - album foto de pe Facebook  - I'Love Turda, Detesan Marius
- Trotuarul  care nu duce nicaeri, de pe pod,  nu este pentru tuia :), :), :)  - dialog Facebook, E.K., 2016


- Imagini panorama 360 - Street View - 2012
- Imagini de altadata

Foto pe:  Facebook: I L.T. - A.M.C
Piata Romana - linkuri
Str. Stefan cel Mare  - linluri
Vezi Poduri peste raul Aries
Vezi Raul Aries - linkuri
Vezi Turda - Ape si Poduri
Vezi Turda - Strazi
Vezi Turda - Istorie


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu