2011-01-17

Turda - Mocanita Turda-Abrud - informatii



-   Gara Turda - "Grupa calatori"  -  Picasa5s -  Panoramio  - Str. Garii

-  Gara Mica "Mocanita Turda-Abrud"  -  Picasa5s  -  Panoramio  - Str. Depoului

-  Bistra,Alba - Halta  -  Picasa12  - Panoramio

-  Mocanita Turda Abrud   -  Youtube

-  Imagini de altadata de pe net  - Google







- Localizarea pe Google Maps a fostelor gari din Turda

- Harta1, Harta2, - Traseul Mocanitei Turda- Abrud - sursa Forum Trenuri, pag. 50- 309








 
 Obs.Pe lista monumentelor istorice din judetul Cluj - publicata de Wikipedia apar nominalizate individual urmatoarele: Turda gară, Turda casă, fost dormitor, Turda depozit de ulei, fara a specifica adresa sau alte date legate de "monument". 

 1 - Turda – GARA
 2 - Sanmihaiu de S - .h.c
 3 - Plaiesi (Cornesti, Sinfalva) – H.m
    - Pod peste raul Aries
 4 - Moldovenesti – h.c
    - Coltul Fetei
    - Tunel
  5 - Buru - Info Wiki
  6 - Ocolisel – H.m
  7 - Lungesti – h.c
  8 - Vidolm - h.c - *
     - Pod peste raul Ocolis construit in  1943
  9 - Ocolis H.m - *
10 - Lunca Aries – H.m
    - Tunel
11 - Posaga – h
12 - Salciua de Jos – h
13 - Salciua - H.m - *
14 - Salciua de Sus – h
15 - Brazesti – h - *
16 - Sartas – h
17 - Baia de Aries – GARA - *
18 - Muncelu ( pe orarul CFR, Hadareni de la numele locuitorilor din Hadarau) – h
19 - Valea Lupsii – h
20 - Lupsa - H.m - *
21 - Hădărău – h
22 - Musca – H.m
23 - Valea Dobrii – h
24 - Bistra – h.c - *
25 - Campeni – GARA - *
26 - Podul Mijii – h - fosta Carpinis - info.Wiki
27 - Rosia Montana – h.c - *
28 - Abrud - GARA

* = monument istoric
h = halta deschisa pentru trafic de calatori fara vanzator de bilete
hc = halta deschisa pentru trafic de calatori, cu vanzator de bilete
H = halta deschisa pentru toate traficurile
Hm = halta de miscare deschisa pentru toate traficurile
foto. info Panoramio,  Fodor Illes

 - Ansamblul Calea Ferată Îngustă Abrud-Vidolm - Monument istoric
 - Ansamblu cale ferata Turda-Abrud: tronson judetul Cluj - monument istoric

 - Halte inscrise pe lista monumentelor istorice din judetul Alba: Abrud, Baia de Arieş, Brăzeşti, Bistra, Câmpeni, Lupşa, Ocoliş, Roşia Montană, Sălciua, Vidolm - (Obs. Nu sunt incluse pe lista toate haltele iar din judetul Alba iar din jud. Cluj nu este inclusa nici una.)
- Între Turda şi Cîmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fară barieră (majoritatea fiind fără barieră). - info. de pe Facobook - Ioanita Baciu - 2015.03.29

- Extras din vechiul mers al trenurilor 1960 -  "Linia îngustă avea 21 de stații, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud) și 17 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Cornești (Plăiești), Moldovenești, Buru, Ocolișel, Vidolm, Ocoliș, Lunca-Poșaga (Lunca Arieșului), Sălciua, Brăzești, Sartăș, Hădăreni (corect Muncelu), Lupșa, Mușca, Bistra și Roșia Montană" - info Wikipedia - info. Facebook - pag.autor Nicolae Risteiu
- Semne conventionale CF - trentransira.ro

 - Mersul Trenurilor Linia Turda-Abrud in 1989/1990 - cu 28 de halti. iar  Turda era Gara in locatia  Transbordare Turda.
Apar in plus fata de orarul din 1960, 7 Haltile :  Lungesti, Lunca Aries, Salciua de jos, Salciua de Sus, Valea Lupsei,  Hădărrau, Valea Dobrii, Podul Mijii si o Halta in  minus  Turda-Transbordare (transformata in gara) -  info. forumtrenuri Re.309



"Primul proiect de Cale Ferata Bucuresti Turda-Cluj prevedea ocolirea orasului Campia Turzii.
Proprietarii grofi de terenuri au exercitat presiuni asupra parlamentului din Budapesta astfel inca
in 1873 se pune in aplicare noul proiect cu traseu Campia Turzii-Apahida-Cluj.
Se construieste in plus o linie ferata Turda-Campia Turzii. in 1885. In 1890 incepe circulatia pe linia ingusta Turda-Campeni-Abrud
 - Info Eugen Gergely Potaissa - Turda, istorie (2001) - pag. 5758


 -  Lucrarile la linia ferata ingusta Turda, Campeni, Abrud au fost incepute dupa anul 1890 si au fost terminate in 1912  - Info. E. Gergely - Istorie si Contemporaneitate,pag.63

- In anul anul 1965 a fost sistat transportul de persoane pe linia normala Turda - Campia Turzii - info. E. Gergely - Istorie si...pag.208

-  Până in jur de 1960,  Mocăniţa se forma in zona la Gara Mica de unde era impinsa pana in Gara Mare pentru a prelua calatorii sositi cu trenul de la Campia Turzii. dupa care se intorcea in directia Abrud. - Info. Ionel Palcau
-  "Linia dintre Gara Mare şi Gara Mică nu s-a desfiinţat total. Imediat după podul de fier de lângă pasajul dela Remiză de locomotives-a făcut o groapă cu linie îngustă (aşa o şi numeam "în groapă") lungă până lângă "cabina de mişcare" a Cimentului. Mai există şi acum. Aici se făcea transbordarea produselor petroliere din vagoane de normală în vagoane de îngustă pentru alimentarea zonei Apusenilor. Şi încă ceva, ceva ce cred că ştiţi deja; pentru scurt timp a mai fost un punct de oprire pentru trenurile mixte numit Turda-Vest, la pasajul dela 9 Mai".-  info de pe Facebook - Suciu Petru , album pe Facebook , cu ilustrate

- 1997 - Mocanita Turda-Abrud este desfiintata pe motive de rentabilitate ea va circula din nou pe linia Abrud-Rosia Montana si Campeni  - Info Afaceri Ardelene.ro - 2013.07.20
- "Linia de cale ferată ingustă Turda - Abrud a fost construită intre ani 1891 si 1912.
Traseul ce cuprindea 4 gări si 21 halte a funcționat pânâ in anul 1997 cand a fost închis si abandonat pe motive de nerentabilitate" Extras din: Articol din 08.09.2013 - sursa:  Afaceri Ardelene
( Obs. pers. - Confuzie, Nu este Gara Mica ci Gara de calatori)

- " Pe teritoriul Comitatului si apoi a judetului Turda au functionat doua mocanite: Localitatile Band si Mihesul de campie aveau capitala la Turda - Mocanita Muresana" - sursa info: Facebook, album cu imagini din 1969,  Suciu Petru,

 -  Legenda izvorului de pe Valea Posaga - sursa. Dana Deac - Legende de pe Valea Ariesului, autor Dana Deac - pag.15

  - "Legenda Mocanitei"  - sursa :Dana Deac - "Legende de pe Valea Ariesului " (2007), pag 23


 - Modernizarea statiei Turda - Dana Deac - Turda , Orasul care nu vrea sa moara 1 - pag. 39


    - Pe urmele glasului de tren  - Dana Deac - Orasul care nu vrea sa moara 2 - pag. 86,  87,  88,  89


- Info. pagini din volumul Mica Monografie a Cailor Ferate din Romania Vol.II - autor Ing.Radu Bellu - Sursa Ionel Palcau
- Mocanita - Wikipedia
- Calea ferata ingusta  - cfi.ro - Mic tratat de mocăniţologie
- Despre MocanitaPe ganduri
-  Fotografii autor Fodor Illes - Panoramio
Gara Turda - Depou, Salciua
- Gradul de degradare a traseului Mocanitei in anul 2012  - TurdaNews
- Imagini de colectie de pe Valea Ariesului in urma cu 20 de ani - Adevarul.roAlba Iulia
- Jaf la drumul mare  - afaceriardelene.ro
-  Linia - Baia de Aries Abrud
- Mic tratat de mocăniţologie - ici-colo.ro
- Mocanita Abrud-Campeni din 19.07.2013 - Alba24.ro
 - Mocanita din Muntii Apuseni  - Traseu Abrud - Gura Rosie - Campeni (11km) din 2013- Worldwideromania.com
- Mocanita in Tara Motilor -album foto., Facebook  - video Facebook - Nicu Rasteiu,
- Mocanita a fost declarata monument istoric - clujtoday.ro - 14.07.2014
- Mocanita revine din nou - adevarul.ro - 2013.05.28
- Mocanita pufaie din nou - albatv.ro
- Mocanita Monument Istoric - romanialibera
- Mocanita de pe Valea Ariesului, monument istoric - reportaj - m.rfi.ro - 2014.07.16
- Mocanita - video emotionant - de pe Facebook - Youtube
- Mocanita Turda-Buru 1999 - Youtube
- Mocanita Turda-Abrud - pagina pe  Facebook 
- Mocanita declarata monument istoric - rfi.ro - 2014.07.16
- Mocanita , povestea unui tren de poveste - ziarulapulum, - Facebook, I.Bembea, 2016
- Panoramio - album cu imagini - Panoramio - autor  Fodor Illes
- Statii ale Mocanitei - vasutallomasok.hu
- S.C. Calea Ferata  Ingusta  - cfi.ro
- Valea Ariesului - Facebook, Sorin Nistor


- Mocanita din nou pe sine
" Trenul accelerat parcurgea cei 94 km în cca 5 ore și 30 minute (oprind în numai 6 stații), iar cele personale în cca 6 ore și 30 minute (oprind în toate stațiile). Mocănița oprea însă și între stații, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna." - sursa - Ziarul Apulum

 -  Linia dintre Gara Mare şi Gara Mică nu s-a desfiinţat total. Imediat după podul de fier de lângă pasajul dela Remiză de locomotives-a făcut o groapă cu linie îngustă (aşa o şi numeam "în groapă") lungă până lângă "cabina de mişcare" a Cimentului. Mai există şi acum. Aici se făcea transbordarea produselor petroliere din vagoane de normală în vagoane de îngustă pentru alimentarea zonei Apusenilor. Şi încă ceva, ceva ce cred că ştiţi deja; pentru scurt timp a mai fost un punct de oprire pentru trenurile mixte numit Turda-Vest, la pasajul dela 9 Mai". - info. de pe Facebook - Suciu Petru
- La punerea in functie a liniei, statia Turda a fost utilata cu cladire de calatori, birou de miscare, cabine de acari si semnale de distanta de tip Banovici!
Dupa desfiintarea traficului de calatori pe linia normala, Gara Mare a devenit antestatie a fabricii de ciment.
- In anul 2011 a fost demolata  dupa incetarea activitatii firmei Servtrans Invest.
info de pe Facebook - Alexandru Rasteiu
- Mocanita Turda Abrud prinsa in Master Planul de transport 2015-2030 - inturda.ro -  Facebook - 2015.02.18

-   Gara Turda - Depou linie ingusta - forumtrenuri.com , cu multe imagini - 2008.08.15

 - Triajul principal al Turzii - de pe Facebook - Sorin - 2013.03.09








- Gara Turda - Picasa - album Picasa  - pag. blog








- Gara Mica Turda , fosta halta - album Picasa








 - Halta  Mihai Viteazul  - foto de pe Panoramio - autor Fodor Illes










- Cornesti - de pe -   Facebook - pag. Cornesti (Sinfalva) - 2015.02.23






- Cornesti, Halta Plaesi (Sinfalva)  imagine din 1912 - de pe Facebook - pag.cu album a lui Petre Suciu - 2015.03.31








- Ocolis 1980 - de pe Facebook - Fan Turda - 2015.01.26










- Coltul Fetei sau "Piatra Fetei" - imagine veche - de pe Facebook - Pag. Bogdan Iozon, delcampe.ro - 2011.03.23
- " Intre Moldovenesti si Buru exista o portiune unde candva era un drum ingustat, dar foarte spectaculos, denumit Coltii Fetei. Unul din “colti” era situat pe partea dinspre Aries dar a fost aruncat in aer prin anii 1950 din cauza accidentelor care se produceau aici. Cabana Buru se afla cam la 5 km inainte de localitatea cu acelasi nume.- info. amfostacolo.ro



 - Posaga, foto  de pe Facebook - Ioan Popa - 2014.12.18








- Posaga - Facebook - pag. Mocanita Turda-Abrud - 2015.02.21









 -  Salciua - Halta la cerere - Podul Morilor, drum spre pestera Huda lui Papara - onteroad.ro











- Lupsa, imagine veche - sursa: ocazii.ro



             
- Bistra, Fosta Halta,-  monument istoric in -   Comuna Bistra - (2012.10.02)






- Podul CFR la intrarea in Campeni - de pe Facebook,, 1,  2,  , - Nicu Risteiu - 2013.04.25 - imagini si dialoguri despre Campeni - Facebook,  Bistra,Alba,Romania - 2015.03.11







- Abrud - Gara - de pe  Facebook - autor. foto Nicu Risteiu









- La "Targul de Fete" - de pe Facebook - pag. Mocanita Turda-Abrud - 2015.02.24











- Turda-Buru - Mocanita - de pe  Facebook - pag. Mocanita-Turda-Buru - 2015.02.04



 -  Foto.interior de locomotiva, Facebook,  Locomotive - Facebook, Suciu Petru,






- Comunicat de presa, Mocanita Abrud, circulatie  - Facebook - 2015.04.30
- Cum calatoreau turistii la Targul de Fete de la Muntele Gaina - adevarul.ro - 2015.02.07

- Mocanita Turda-Abrud , prinsa in master planul de transport - Facebook inturda.ro - 2015.06.06
- Mocanita a devenit monument istoric - romanialibera.ro - 15.07.2014
- "Mic tratat de mocăniţologie: despre mocăniţe și alte trenuri simpatice" - icicolo.ro


Mocanita - culese de pe Youtube:
Turda - Buru - 1999 - Ciprian Lup  - video - ultimul an de functionare
Abrud - Campeni - 2009 - CristiCFR - video: 12,  34567891011
Campeni-Rosia Montana - 2009 - Cristi CFR -  video  I,  II,  III,  IV
Apuseni 1975 - Youtube

Albume foto de pe Valea Ariesului:
- Turda
- Mihai Viteazu
- Baia de Aries
- Lupsa
Bistra
- Campeni

Foto pe Panoramio
Vezi Turda - Strazi
Vezi Turda - Istorie 
Vezi Romania


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu