Monument istoric, constructie din perioada 1350-1487, in stil gotic
- Piata Unirii - 11Google
Cluj-Napoca - Biserica Romano-Catolica Sfantul Mihail - 11Google - A.M.C. - ChatGPT - #BisericaSfantulMihailClujNapoca
" Biserica Sfantul Mihail este un remarcabil monument arhitectural gotic.
Conceptia acesteia dateaza de la inceputul veacului al XIV - lea.
Inaltata intre anii 1350-1480, biserica noastra constituie prima versiune
a bisericii-hala in Transilvania, marcand faza de tranzitie de la conceptul goticului matur la morfologia goticului flaboiant din perioada tarzie.
Corul este alcatuit din patru travee boltite in cruce pe ogive. Boltile sunt sustinute de pilastrii= zvelti a caror avant rectiliniu este intrerupt de pauzele orizontale, marcate de capiteluri.
In coltul de sud0vest al parterului se afla o capela, ctitorie atribuita parohului Gregorovius Schleynig, ale carei armonii sunt infatisate pe cheia de bolta. Catre 1480 a fost inlocuita aici bolta initiala, in cruce pe ogive, prima de acest gen in Cluj.
Numai in aceasta biserica se mai pastreaza o parte a picturilor murale (in capela Schleynig).
O realizare exceptionala este portarul sacristiei, executat in 1528, avand motivele renasterii italiene cu o puternica influienta sud -germana. Corpul anvonului este cioplit in lemn de catre Nachtigal. Intre anii 1834-1863 se construieste masivul turn neogotic albisericii, avand inaltimea de 80 metri." - info: afis in interior biserica
- "Scurt istoric in copie de pe cluj.com
Noile libertăți și privilegii oferite Clujului în 19 august 1326 de către Carol Robert de Anjou includeau și dreptul orașului de a-și alege preotul și parohul. Acest privilegiu urma să se materializeze prin ridicarea unei biserici parohiale. Terenul ales servise înainte ca cimitir, existând aici și o capelă dedicată Sf. Iacob. În anul 1349, conform unui document eliberat de curtea papală de la Avignon, celor care au ajutat financiar la construcția bisericii li se iertau păcatele.
Se mai știe despre construcția propriu-zisă a lăcașului faptul că au existat două faze: între anii 1316 – 1390 (în 1390 era finalizat și altarul) și între anii 1410 – 1487.
Povestea turnului
Inițial, au fost proiectat două turnuri pentru fațada principală, însă doar cel de nord-vest a fost construit (între anii 1511-1543). Din păcate, turnul a fost distrus, în urma unui incendiu în anul 1697, însă în anul 1744 a fost reconstruit în stil baroc. Nici acum nu s-a putut bucura de liniște, fiind demolat în 1763 din cauza deteriorărilor provocate de un cutremur. Construirea actualului turn cu ceas de pe fațada de nord a început abia în anul 1837, în stil neogotic, fiind finalizată în anul 1860. Până în ziua de astăzi, turnul a rămas cel mai înalt turn de biserică din România...." Info cluj.com

- Statuia decapitata - informatii date de Ioan Ciorca in vol. Monumentele Clujului vol pe Google19, pag.35, 36.
- .sunt patru porţi gotice, dintre care se detaşează poarta principală, de apus. Deasupra porţii de intrare se află un blazon reprezentându-l pe Sfântul Mihail, sub el aflându-se stema Imperiului Roman, cea a Regatului Ungar şi a Regatului Boemiei. Existenţa lor se explică prin faptul că împăratul Sigismund de Luxemburg (1387-1437), sub domnia căruia se pare ca s-a finalizat edificiul, era împărat roman şi, în acelaşi timp, rege al Ungariei şi al Boemiei - A.M.C. - sursa info destinatii de vacanta.ro - bjc.com
- Cluj-Napoca, Piata Unirii - Biserica Romano-Catolica Sfântul Mihail, monument istoric - 2025.11.10 Crucifixul din capela sudică a Bisericii Sfântul Mihail O lucrare rar cunoscută, de mare valoare artistică. Această sculptură impresionantă îl reprezintă pe Isus răstignit și se află în capela laterală din dreapta altarului principal. Deși mulți trec pe lângă ea fără să-i cunoască povestea, lucrarea are o istorie cu totul specială. Crucifixul este atribuit sculptorului Fadrusz János (1858–1903), autorul celebrului Grup statuar „Matia Corvin” din Piața Unirii. Este o lucrare de tinerețe, creată înainte ca Fadrusz să devină o figură majoră a sculpturii europene. Sculptura a fost premiată la Viena și Budapesta, apoi expusă la Paris, fiind apreciată pentru expresivitatea ei dramatică și pentru calitatea modelajului. Ulterior, opera a ajuns la Cluj, unde, în timp, identitatea autorului a fost aproape uitată. Restaurările recente și documentele descoperite au readus-o în atenție, confirmându-i originea prestigioasă.
- "Impozanta poartă barocă a zidului împrejmuitor al Bisericii Sf.Mihai a fost mutată în anul 1899 în faţa Bisericii Sf.Petru din cartierul Mărăşti (str. 21 Decembrie 1989 nr.85). Ea fusese înălţată în anul 1747 din iniţiativa prelatului Biro Janos în amintirea sfârşitului epidemiei de ciumă din anii 1738-1744. Se crede că e opera sculptorului bavarez Johannes König. Compoziţia statuară este formată din 7 statui, având statuia arhanghelului Mihai la mijloc." (R.C.)
sursa Facebook. Teodor Chiorean, comentariu, foto si info. R.C., 2016
foto1, foto2: pe Google1 - imagini Google Maps, Strit View, Bulevardul 21 Decembrie 1989

Unde au așteptat CLUJENII a doua VENIRE a lui Iisus HRISTOS - "Fondatorul Bisericii Unitariene Francisc David a făcut, în 1568, profeția că doi ani mai târziu, în 1570, va avea loc o a doua venire a Mântuitorului Iisus Hristos, de această dată chiar la Cluj.
Hristos urma să-și facă apariția în biserica din centrul orașului, actuala Biserică romano-catolică Sfântul Mihail, unde fusese botezat și regele Ungariei Matia Corvin, născut în 1443.
Francisc David și-a bazat profeția pe cifre biblice și, în anul în care aceasta urma să se împlinească, 1570, la Cluj s-au mutat figuri importante ale epocii, inclusiv regele de atunci al Ungariei, Ioan Sigismund...." - sursa evz.ro
- "Altarul cu cei trei crai de la Răsărit, sculptat de Johannes Nachtigall (1717–1761) și pictat de Franz Anton Maulbertsch (1724–1796)"
- Altarului principal baroc, a fost proiectat şi realizat de maistrul tâmplar Back Lajos, pentru care a fost premiat la Expoziţia mondială de la Viena din 1873. Cele trei figuri ale altarului o înfăţişează pe Sfânta Maria (nişa centrală) şi pe cei doi regi maghiari sanctificaţi, Sfântul Ştefan şi Sfântul Ladislau - A.M.C. - sursa info destinatiidevacanta.blogspot.com
- Grupul statuar Sfânta Cruce O altă operă de excepţie a lui Nachtigall este grupul statuar Sfânta Cruce, o compoziţie barocă, şi ca element interesant, sculptată dintr-un singur bloc de piatră. Este o reprezentare a crucificării, avându-l în centrul său pe Isus crucificat, care îşi ridică privirea spre Domnul, care dintre nori se arată cu mâna întinsă pentru binecuvântare, iar lângă capul său zboară porumbelul Sfântului Spirit. Îngenunchiată, Maria Magdalena îmbrăţişează crucea. În vara lui 1753, compoziţia a fost aşezată la baza turnului reconstruit în stil baroc, şi se putea ajunge la ea urcând câteva trepte. După demolarea turnului, a fost dusă în biserică şi a slujit mult timp ca Altarul Sfintei Cruci. - A,M,C. - sursa info destinatiidevacanta.blogspot.com
. "Prima orgă barocă a fost pregătită în 1753 de meşterul sibian Johannes Hahn, fiind de mai multe ori reconstruită, ulterior. După 1990, Hermann Binder şi tovarăşii săi au trecut la o activitate de restaurare de mari dimensiuni care a vizat orga" - A.M.C. - sursa info bj.ro
- În grădina Bisericii „Sfântul Mihailˮ, veghind intrarea principală a lăcașului de cult, se află statuia episcopului Áron Márton. Dezvelită în martie 2009, operă a sculptorul Vincze Bocskay, statuia, realizată din bronz, are o înălţime de 2,75 metri şi îl reprezintă pe episcop stând în picioare.
-
Video - 2011.03.22 - Youtube - 11Google, 11Google din PPS
Imagini Google maps, Street View din anii:2009.... 2014
Publicat pe 11Google, Facebook, A.M.C.
Cluj-Napoca - linkuri
- Cluj-Napoca - Piata Unirii, altfel de imagini - 11Google - Autor foto Paul Zamfira
- Drumul Crucii - 11Google
Cluj-Napoca - Biserica Romano-Catolica Sfantul Mihail - 11Google - A.M.C. - ChatGPT - #BisericaSfantulMihailClujNapoca
![]() |
| 2017.03.22 - albu pe 11Google |
Conceptia acesteia dateaza de la inceputul veacului al XIV - lea.
Inaltata intre anii 1350-1480, biserica noastra constituie prima versiune
a bisericii-hala in Transilvania, marcand faza de tranzitie de la conceptul goticului matur la morfologia goticului flaboiant din perioada tarzie.
Corul este alcatuit din patru travee boltite in cruce pe ogive. Boltile sunt sustinute de pilastrii= zvelti a caror avant rectiliniu este intrerupt de pauzele orizontale, marcate de capiteluri.
In coltul de sud0vest al parterului se afla o capela, ctitorie atribuita parohului Gregorovius Schleynig, ale carei armonii sunt infatisate pe cheia de bolta. Catre 1480 a fost inlocuita aici bolta initiala, in cruce pe ogive, prima de acest gen in Cluj.
Numai in aceasta biserica se mai pastreaza o parte a picturilor murale (in capela Schleynig).
O realizare exceptionala este portarul sacristiei, executat in 1528, avand motivele renasterii italiene cu o puternica influienta sud -germana. Corpul anvonului este cioplit in lemn de catre Nachtigal. Intre anii 1834-1863 se construieste masivul turn neogotic albisericii, avand inaltimea de 80 metri." - info: afis in interior biserica
- "Scurt istoric in copie de pe cluj.com
Noile libertăți și privilegii oferite Clujului în 19 august 1326 de către Carol Robert de Anjou includeau și dreptul orașului de a-și alege preotul și parohul. Acest privilegiu urma să se materializeze prin ridicarea unei biserici parohiale. Terenul ales servise înainte ca cimitir, existând aici și o capelă dedicată Sf. Iacob. În anul 1349, conform unui document eliberat de curtea papală de la Avignon, celor care au ajutat financiar la construcția bisericii li se iertau păcatele.
Se mai știe despre construcția propriu-zisă a lăcașului faptul că au existat două faze: între anii 1316 – 1390 (în 1390 era finalizat și altarul) și între anii 1410 – 1487.
Povestea turnului
Inițial, au fost proiectat două turnuri pentru fațada principală, însă doar cel de nord-vest a fost construit (între anii 1511-1543). Din păcate, turnul a fost distrus, în urma unui incendiu în anul 1697, însă în anul 1744 a fost reconstruit în stil baroc. Nici acum nu s-a putut bucura de liniște, fiind demolat în 1763 din cauza deteriorărilor provocate de un cutremur. Construirea actualului turn cu ceas de pe fațada de nord a început abia în anul 1837, în stil neogotic, fiind finalizată în anul 1860. Până în ziua de astăzi, turnul a rămas cel mai înalt turn de biserică din România...." Info cluj.com

- Statuia decapitata - informatii date de Ioan Ciorca in vol. Monumentele Clujului vol pe Google19, pag.35, 36.
![]() |
| 2025.11.10 |
Premiată la Viena și Budapesta, expusă la Paris și anonimă la Cluj - sursa info.transilvaniareporter.ro
"..realizată în 1891, ca lucrare de diplomă, după terminarea cursurilor la Academia de Arte Frumoase din Viena. Potrivit Enciclopediei Britannica, sculptura a fost premiată de Academia de Arte Frumoase din Viena și de Societatea Ungară de Arte Frumoase din Budapesta. o copie a fost cumpărată pentru o biserică din Exeter, Marea Britanie,.. "Isus pe Cruce” a fost prezentată și la Expoziția Mondială de la Paris din 1900, alături de proiectul Grupului statuar Matia Corvin. Originalul crucifixului a fost executat din ghips, după care Fadrusz János a realizat mai multe exemplare, din bronz sau tot ghips, care au ajuns să împodobească diverse edificii. Chiar și mormântul său de la Budapesta este decorat cu o copie a acestei statui. Un exemplar, din bronz, este păstrat la Galeria Națională Maghiară din Budapesta. În ceea ce privește exemplarul de la Cluj, acesta a ajuns aici din bunăvoința artistului, după ce el a câștigat poiectul pentru statuia regelui Matia Corvin. „Cel mai probabil, acest Crucifix a fost donat cu prilejul amenajării capelei din Biserica Romano-Catolica Sfantul Mihail, în care se află acum, lucru care s-a întâmplat în anii 1901-1902...”,
![]() |
| 2025.11.10 |
alte surse info mirel.blog - biblioteca-digitala.ro, pag.20 - gazetanord-vest , face referire concreta
. "Trecerea de sub turnul neogotic a fost amenajată de preotul abate Hirschler József în capelă, la începutul anilor 1900. Azi, aici poate fi văzut un exemplar al crucificării, operă a lui Fadrusz János, donată de el însuşi bisericii. Vitraliile s-au realizat la Budapesta între 1893-1912, reprezentând imagini biblice, cel mai de efect fiind cel situat deasupra altarului principal, înfăţişându-l pe Sfântul Mihail. În capela Sleuning se mai află o Pieta, sculptată în piatră la 1957 de Szervátiusz Tibor" - bjc.ro
- "Impozanta poartă barocă a zidului împrejmuitor al Bisericii Sf.Mihai a fost mutată în anul 1899 în faţa Bisericii Sf.Petru din cartierul Mărăşti (str. 21 Decembrie 1989 nr.85). Ea fusese înălţată în anul 1747 din iniţiativa prelatului Biro Janos în amintirea sfârşitului epidemiei de ciumă din anii 1738-1744. Se crede că e opera sculptorului bavarez Johannes König. Compoziţia statuară este formată din 7 statui, având statuia arhanghelului Mihai la mijloc." (R.C.)
sursa Facebook. Teodor Chiorean, comentariu, foto si info. R.C., 2016
foto1, foto2: pe Google1 - imagini Google Maps, Strit View, Bulevardul 21 Decembrie 1989

Unde au așteptat CLUJENII a doua VENIRE a lui Iisus HRISTOS - "Fondatorul Bisericii Unitariene Francisc David a făcut, în 1568, profeția că doi ani mai târziu, în 1570, va avea loc o a doua venire a Mântuitorului Iisus Hristos, de această dată chiar la Cluj.
Hristos urma să-și facă apariția în biserica din centrul orașului, actuala Biserică romano-catolică Sfântul Mihail, unde fusese botezat și regele Ungariei Matia Corvin, născut în 1443.
Francisc David și-a bazat profeția pe cifre biblice și, în anul în care aceasta urma să se împlinească, 1570, la Cluj s-au mutat figuri importante ale epocii, inclusiv regele de atunci al Ungariei, Ioan Sigismund...." - sursa evz.ro
-" . Statuia decapitată. În spatele ansamblului monumental „Matia Corvinul”, pe fațada sudică a Bisericii „Sfântul Mihail”, aproape de locul în care aceasta se întâlnește în unghi drept cu cea vestică, sub acoperiș, se află o statuie ciudată, reprezentând un trup fără cap, sub o coroană împărătească. Despre ea, o veche legendă urbană – pusă pe seama construcției bisericii –, spune că a fost așezată acolo în amintirea tragicului eveniment căruia i a căzut victimă fiul unuia dintre meșterii zidari: copilul s ar fi urcat pe schele pentru a i înmâna tatălui său coșul cu merinde. Din neatenție, a căzut, ajungând la pământ decapitat de o grindă a eșafodajului. Potrivit preotului Korom Imre de la Parohia Romano Catolică, legenda nu e reală, statuia respectivă reprezentându-l pe Mântuitorul Iisus Hristos. Ea fusese așezată deasupra intrării principale a bisericii, până la înlocuirea sa cu cea a arhanghelului Mihail. Statuia, deteriorată de a lungul timpului, și-a găsit locul pe actualul amplasament. Poate că legenda are un sâmbure de adevăr și s a născut din credința că pentru a realiza ceva care să reziste peste veacuri e nevoie de sacrificiu" - sursa actualdecluj.ro, semnat Ioan Ciorca, 2020
Imagini de altadata - linkuri
Cluj-Napoca - 11Google
- Sfinţirea unor clopote noi ȋn anul 1924 la Biserica Sf.Mihai din Cluj. - Cluj-Napoca - 11Google - Foto
Surda, Facebook Amintiri din Vechiul Cluj, R.C.
Au fost facute de turnătorul de clopot arădean Hönig Frigyes. Din comentarii 2024 "Ceremoniile de sfintire a lor au avut loc între 2 și 12 octombrie 1924 "
- .Biserica Sf.Mihai din Cluj, fără turn. Ridicat in peroada 1837-1860. In stânga Palatul Bánffy, actualul Muzeu de Artă.
Sursa Facebook, Amintiri din Vechiul Cluj - R.C.2024
monument istoric -
În Biserica Sfântul Mihail din Cluj, ca și în bisericile romano-catolică și franciscană din Turda, am regăsit reprezentat Drumul Crucii în 14 tablouri realizate în relief – nu simple imagini, ci adevărate sculpturi care poartă greutatea unei istorii ce continuă să atingă sufletele. Autorii lor, cunoscuți sau rămași anonimi, au reușit să transforme piatra și lemnul în expresie, în suferință, în luptă interioară. Privesc aceste scene și imaginația mea se cutremură. Au fost momente reale ale unui timp în care puterea nu venea din alegerea poporului, ci din forță și impunere. Au fost oameni chemați să decidă cine să trăiască și cine să moară. Iar metoda de execuție… greu de înțeles, greu de acceptat. Ce minți au putut concepe asemenea cruzime? Și cum se face că, peste secole, unii dintre cei care au îmbrățișat credința născută atunci au pornit războaie, au creat Inchiziția, tot „în numele credinței”? Gândurile acestea sunt tulburi și greu de așezat în cuvinte. Dar știu un lucru sigur: detest cruzimea sub orice formă. Poate tocmai de aceea fotografiez mereu aceste tablouri, unul câte unul, la fiecare vizită. Sunt valoroase ca artă, dar și ca avertisment. Pentru că, oricât de dureros ar fi, acest drum nu ar fi trebuit să existe între oameni – ființe care ar fi trebuit să fie superioare nu prin putere, ci prin compasiune.
Gânduri de acum, între ecoul durerii și speranța omului de mâine…A.M.C. - ChatGPT #BisericaSfantulMihailClujNapoca #MonumenteIstoriceClujNapoca #ClujNapoca
| 2011.03.22 |
![]() |
| 2025.11.10 |
si "Al doilea altar baroc al bisericii a fost construit începând cu anul 1750 și era închinat Sfintei Ecaterina"
![]() |
| 2025.11.10 |
![]() |
| 2025.11.10 |
![]() |
| 2025.11.10 |
- Amvon
Cluj-Napoca, Piata Unirii - Biserica Romano-Catolica Sfântul Mihail, monument istoric - 2025.11.10 Amvonul baroc al Bisericii Sfântul Mihail, realizat între 1740 și 1750, este mai mult decât o piesă de mobilier liturgic. Este o scenă sculptată în lemn, în care artiștii barocului transilvănean au așezat îngeri, volute, draperii și simboluri teologice. Fiecare detaliu spune ceva despre puterea Cuvântului rostit de aici — un cuvânt care trebuia să ajungă până în ultima boltă a bisericii. Baldachinul, ornamentat cu figuri angelice, are și un rol acustic: răspândea vocea predicatorului în toată nava.
"Amvonul este cel mai strălucit ornament bisericesc baroc din tot Ardealul. El a fost montat în secolul al XVIII peste vechiul amvon, unul gotic, deosebit şi el, vopsit în culori vii, dar care este azi acoperit de sculpturile acestuia din urmă. Scuplturile în lemn ale corpului amvonului, cele trei reliefuri cu scene din evanghelii, respectiv cei patru evanghelişti completaţi de patru statui ale celor patru părinţi ai bisericii catolice, Sfântul Grigore, Sfântul Ieronim, Sfântul Ambrozie şi Sfântul Augustin, au fost create de Nachtigall. Figura centrală de pe baldachinul amvonului este a Sfântul Mihail" - sursa info bjcluj.ro
În bogăția acestui amvon baroc, timpul pare că respiră prin chipuri și gesturi. Sculpturile surprind întâlnirea dintre autoritate și revelație, dintre scris și cuvânt rostit. De o parte, un ierarh așezat, cu privirea atentă, ține strâns sulul tradiției; de cealaltă, un sfânt călător — cu pălăria largă și barba învolburată — pare să primească inspirația de sus, în timp ce așază litera pe hârtie. Între ei, scena centrală devine inimă și martor: un înger și un evanghelist, într-o armonie caldă de aur, dialoghează parcă între cer și pământ. Totul este mișcare, gest, poveste
- sursa info bjcluj.ro
![]() |
| 2025.11.10 |
- Vedere: Biserica Sfantul Miha si Catedrala Mitropolitana
- Cluj-Napoca - Biserica Romano-Catolica Sfantul Mihail Mihail, monument istoric -
Construirea bisericii a început în vremea regelui Carol Robert, în anul 1316, când aşezarea a primit rangul de oraş - sur info. destinatiidevacantablogspot.ro
Interior biserica in stil gotic - info Wikipedia
In rezumat:
- "Restaurarea Bisericii Sfântul Mihail din Cluj-Napoca a avut loc între 2016-2022 și a vizat atât consolidări structurale, cât și modernizări interioare. Proiectul, care a inclus restaurarea fațadei și reamenajarea spațiilor, a fost finanțat prin fonduri europene și naționale, inclusiv de la Primăria Cluj-Napoca și Guvernul Ungariei, și a fost recompensat cu Premiul Europa Nostra pentru patrimoniu"
- Ganduri...
Clujul – orașul în care am lăsat o parte din tinerețea mea – m-a întâmpinat zilele acestea altfel decât îl știam. Străzile centrale, transformate acum în alei pietonale, parcă respiră alt ritm, iar agitația pregătirilor pentru Târgul de Crăciun adaugă lumină și nerăbdare fiecărui colț. În această forfotă, era cât pe ce să trec pe lângă Biserica Sfântul Mihail, încadrând-o doar în decorul festiv. Dar o vorbă bună, spusă la timpul potrivit, m-a oprit: „A fost renovată, trebuie neapărat să o vezi.” Și bine a făcut că a insistat. Am intrat și am redescoperit un loc pe care, fără să exagerez, îl purtam doar în amintirile tinereții mele. Renovarea finalizată în 2022 a scos la lumină frumuseți ascunse, detalii gotice fine și o lumină interioară care pare că schimbă și timpul, și privirea. Astfel, în locul unei vizite scurte, am primit o adevărată întâlnire cu trecutul, cu arhitectura și cu ceea ce înseamnă grija pentru patrimoniu. Pentru mine, această vizită a fost o reîntoarcere într-un Cluj cunoscut și totuși nou – un loc unde nostalgia se întâlnește cu prezentul renovat și frumos. Privind în jur, inevitabil mi-a venit un gând: restaurarea, în teorie, spune că trebuie să păstrezi ceea ce este autentic, ceea ce timpul încă nu a șters. Dar în practică… mereu rămâne o întrebare. Cum ar fi fost oare ca fresca inițială – păstrată astăzi doar în câteva fragmente ca mărturie – să fie refăcută complet? Știința și tehnicile moderne probabil ar fi permis o reconstrucție fidelă, după modele și documentații. Și totuși, nu ar mai fi fost aceeași poveste. Poate că tocmai aceste porțiuni rămase, imperfecte, dar adevărate, dau valoarea timpului și lasă biserica să-și spună istoria în felul ei. Întreb și eu, așa, retoric… dacă perfecțiunea reconstituită ar fi avut aceeași emoție ca adevărul păstrat în fragmente.
- Principiile actuale ale restaurării :.
Primul este păstrarea autenticului: ceea ce a rămas din trecut, chiar dacă puțin, are mai multă valoare decât o reconstituire completă. Al doilea este principiul intervențiilor minime, pentru ca monumentul să-și păstreze identitatea fără a fi „rescris” de meșterii prezentului. Se respectă și principiul reversibilității: orice restaurare trebuie, pe cât posibil, să poată fi îndepărtată în viitor fără a afecta originalul. Iar acolo unde informația lipsește sau este incertă, se preferă neutralitatea — adică nu se inventează detalii, ci se completează discret, fără a crea o falsă istorie. Așa se explică de ce fresca din Sfântul Mihail a fost lăsată doar în fragmentele care au supraviețuit: sunt adevărul timpului, nu o reconstrucție imaginară, oricât de frumoasă ar fi putut fi realizată cu mijloacele de azi.
Restaurarea Bisericii Sfântul Mihail din Cluj-Napoca a avut loc între 2016-2022 și a vizat atât consolidări structurale, cât și modernizări interioare. Proiectul, care a inclus restaurarea fațadei și reamenajarea spațiilor, a fost finanțat prin fonduri europene și naționale, inclusiv de la Primăria Cluj-Napoca și Guvernul Ungariei, și a fost recompensat cu Premiul Europa Nostra pentru patrimoniu. - sursa info regioconsult.ro
- Wikipedia, multe alte informatii
![]() |
| 2025.11.10 |
A..M.C. - sursa info visitcluj.ro
-
Video - 2011.03.22 - Youtube - 11Google, 11Google din PPS
De pe net:
"Orasul" oaselor de sub Sfantul Mihail - monitorulcj.ro
- Cripta, statuia Sf. Treime, drumul crucii si altele interesant de aflat - monitorul.cj
Imagini Google maps, Street View din anii:2009.... 2014
Publicat pe 11Google, Facebook, A.M.C.
Cluj-Napoca - linkuri















