2011-04-18

Gherla - Piata Libertatii, Nr. 6 - Catedrala Armeano-Catolică

E.-



album pe 11sGoogle

2025.11.09
-  Gherla - Piata Libertatii, Nr. 6 - Catedrala Armeano-Catolică  monument istoric - fotografii cu detalii fatada, aranjate in colaj -
- Pe frontonul de deasupra intrării în Catedrala armeano-catolică din Gherla se poate citi inscripția în latină: “DEO UNI ET TRINO PATRIS FILII ET SPIRITUS SANCTI SACRATUM”
 Traducerea în română: „Consacrat lui Dumnezeu Unul și Întreit — Tatălui, Fiului și Sfântului Duh.” 
Aceasta exprimă în mod solemn consacrarea lăcașului Sfintei Treimi, accentuând dogma centrală a credinței creștine: unitatea și treimea divină. 
Cele două statui laterale reprezintă, potrivit tradiției iconografice armene și catolice, două figuri patriarhale ale Bisericii Vechi, cel mai probabil Sfântul Grigore Luminătorul (Grigor Lusavorici) – apostolul Armeniei, și Sfântul Petru – întemeietorul Bisericii Romei. Amândoi poartă veșminte arhierești, cu mitră pe cap și mantie episcopală, iar poziția lor de la intrare sugerează binecuvântarea și ocrotirea celor ce pășesc în catedrală. Prezența lor marchează unirea tradiției armene cu cea catolică, o caracteristică specifică 
Catedralei armeano-catolice din Gherla, ridicată în secolul al XVIII-lea. Portalul principal al Catedralei armeano-catolice din Gherla este o veritabilă sinteză de credință și artă barocă cu influențe renascentiste, adaptată sensibilității armene. Iată câteva detalii și sensuri care merită observate: 
🏛️ Stilul arhitectural Fațada este baroc-târziu, specifică primei jumătăți a secolului al XVIII-lea, cu accente clasice în proporții și simetrie. Portalul central, încadrat de cele două statui, are ancadrament de piatră sculptată, cu linii ferme și o decorație discretă: baghete, friză cu motive ovoidale și o inscripție solemnă. Arcul de deasupra ușii e sprijinit pe pilastri care dau impresia de poartă monumentală, accentuând importanța intrării ca trecere din lumea profană în cea sacră. ✝️ Inscripția – axul teologic
 Textul latin „Deo uni et trino, Patris, Filii et Spiritus Sancti, sacratum” (Consacrat lui Dumnezeu Unul și Întreit – Tatălui, Fiului și Sfântului Duh)  afirmă clar dedicația către Sfânta Treime. Această formulă este rară în arhitectura armeană tradițională, dar frecventă în bisericile catolice din Europa Centrală — un semn al armonizării între credința orientală și cea occidentală, așa cum se întâmplă în comunitatea armeano-catolică din Gherla.
 Poarta aceasta nu se deschide doar spre biserică, ci și spre inimă.

2025.11.09
-  Gherla - Piata Libertatii, Nr. 6 - Catedrala Armeano-Catolică - detaliu, ornament la fatada laterala, dreapta - 2025.11.09 🌿 — este un element cu profunzime teologică și artistică deosebită. Ceea ce vedem pe fațada laterală a Catedralei armeano-catolice din Gherla este simbolul Mielului lui Dumnezeu (Agnus Dei), una dintre cele mai vechi reprezentări ale lui Hristos în iconografia creștină. ✝️ Semnificația simbolului Mielul stă de obicei pe un soclu de nori (aici, frumos modelați), ceea ce indică originea divină — Hristos jertfit, dar înălțat. În arta barocă, Mielul este adesea reprezentat privind în sus, sugerând acceptarea jertfei și biruința asupra morții. Deasupra lui, observăm o coroană și o coajă de scoică (formă semicirculară sculptată), un motiv decorativ des întâlnit în arhitectura barocă, care simbolizează gloria cerească și protecția divină. Scoica mai are și sens baptismal – amintește de apa botezului, prin care credinciosul intră în viața lui Hristos. 🕊️ Sens teologic În Evanghelia după Ioan, Ioan Botezătorul rostește: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii” (Ioan 1:29). Prin urmare, mielul devine emblema sacrificiului mântuitor al lui Hristos — nevinovăția, puritatea și iubirea dusă până la jertfă. În tradiția armeană, această imagine e deosebit de prețuită, pentru că exprimă puterea blândeții, o temă foarte prezentă în spiritualitatea orientală. 🌿 Interpretare estetică Plasarea mielului pe un fronton lateral sugerează o „semnătură de credință” a bisericii: o formă vizibilă, dar discretă, prin care întreaga clădire se declară consacrată lui Hristos. Piatra sculptată, deși simplă, transmite o emoție profundă — un amestec de pace, ascultare și nădejde.
 Ganduri si info de pe net... - A.M.C ChatGPT   #CatedralaArmeanoCatolicăGherla #Gherla

2025.11.09
- Gherla - 2025.11.09 Fotografiile prezintă o serie de sculpturi din piatră aflate în porticul interior al Catedralei armeano-catolice „Sfânta Treime” din Gherla, edificiu ridicat în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și clasat ca monument istoric. 🟫 1. Cele două statui în mărime naturală (prima și a doua fotografie) Acestea sunt apostoli. 🕇 a) Prima statuie (stânga) Ține în mână o cheie mare – un atribut foarte clar. Acesta este Sfântul Petru, recunoscut în iconografia universală prin cheile Împărăției Cerurilor. Poartă un volum (Evanghelie) și are barba scurtă, bogată – model clasic baroc. 🕇 b) A doua statuie (dreapta) Ține un volum (Evanghelie) și are o postură mai sobră, combinate cu barbă lungă. Cel mai probabil reprezintă Sfântul Pavel, perechea tradițională a lui Petru, deși uneori poate fi și un alt apostol (Andrei, Ioan etc.). Însă forma lungă a bărbii și poziția volumului sugerează Pavel, în iconografia barocă din secolul XVIII–XIX. 🔍 Aceste statui provin probabil de pe fațada principală sau laterală și au fost date jos pentru restaurare ori conservare. 🟫 2. Busturile (fotografiile 3 și 4) Busturile sunt portrete de apostoli / evangheliști, nu de personalități istorice locale. Sunt realizate în stil baroc târziu / neoclasic, cu accent pe expresivitatea feței. Fiecare bust reprezintă o figură masculină matură – apostoli sau profeți ai Vechiului Testament folosiți ca elemente decorative în interior sau exterior. Astfel de busturi se foloseau de obicei în zonele de transept, galerii sau nișe ale bisericilor baroce. Nu există accesorii clare (chei, carte, cupă etc.) pentru a le identifica precis pe fiecare, dar se înscriu în iconografia grupului celor 12 apostoli. 🟫 Concluzie Statuile reprezintă apostoli – în mod cert Sfântul Petru (cheia) și, foarte probabil, Sfântul Pavel (volumul și barba lungă). Busturile reprezintă portrete de apostoli / profeți, parte din decorul sculptural al vechii catedrale. Ganduri la tecut si informatii de pe net. - A.M.C. - FotoChatGPT -    #CatedralaArmeanoCatolicăGherla  #Gherla

2025.11.09
2025.11.09

- CATEDRALA ARMEANO-CATOLICĂ GHERLA Piatra de temelie a bisericii a fost depusă la 9 octombrie 1748. Lucrările de construcție, cu mici întreruperi, au durat până în anul 1798, la amenajarea interioară a bisericii contribuind întreg oraşul. Tablourile altarelor au fost pictate la Viena. Altarul Sf. Grigore Iluminatorul a fost construit de comunitatea comercianţilor armeni din oraşul Gherla, altarul "Adormirea Maicii Domnului" de breasla tăbăcarilor. Altarul lateral Sf. Ioan de Nepomuk a fost ridicat cu contribuția clerului împreună cu populația oraşului Gherla. Marea orgă, construită în 1846, este opera maestrului braşovean Heinrich Maiwald. Biserica a fost sfințită de către episcopul rom. cat. de Alba Iulia, Mártonffy József, la 17 iunie 1798. In îndelungata sa existență, biserica noastră nu a fost ferită de intemperiile naturii. În 1780 s-a prăbuşit turnul principal, peste numai opt ani, în urma unei furtuni, acoperişul bisericii a fost mistuit de flăcări. În 1793 din cauza unor erori de construcție, turla se prăbuşeşte pentru a doua oară. În anul 1802 un fulger provoacă un nou incendiu devastator în urma căruia sunt distruse clopotele şi orologiul bisericii. Noul ceas, datând din 1805 este opera maistrului ceasornicar braşovean Mathäus Schranz. Operele de sculptură în lemn şi piatră au fost realizate de către deținutul Csürös Antal în anul 1803. In anul 1960, neglijenţa şi inconştienţa unor copii are drept rezultat arderea din temelii şi distrugerea completă a turnului principal. Sarcina renovării şi-a asumat-o, pe propria cheltuială, Comisia de Stat a Monumentelor Istorice. Având o indelungată şi zbuciumată istorie, celebra pictură atribuită mares DNS,,,Coborârea lui Cristos de pe cruce" în data de 22. decembrie 1999 şi-a regăsit în sfârşit locul acasă, în Catedrala Armeano-Catolică din Gherla. Noi, armenii considerăm că, nu numai biserica, ci și întregul oraş Gherla se poate mândri cu această podoabă de artă.   transcris cu  imagetotextinfo - A.M.C.
-

2025.11.09
- OXENDIUS VERZELLESCUS BISHOP FOUNDER OF THE CITY OF ARMENOPOLIS TERCENTENERY MEMORIAL 1715-2015
  transcris cu  imagetotextinfo - A.M.C.









-

2025.11.10
- Orologiul Catedralei Armeano-Catolice a fost reabilitat cu sprijinul Swiss Sponsors' Fund Gherla, 5 iulie 2014
  transcris cu  imagetotextinfo - A.M.C.









2019.08.02
- Catedrala este renumită datorită unui tablou atribuit lui Rubens, pe care-l adăpostește " - sursa info Wikipedia .

În România, la ora actuală, există trei tablouri semnate de celebrul pictor flamand, Paul Peter Rubens. În timp ce primele două se găsesc la Muzeul Brukenthal din Sibiu, al treilea se află în frumoasa biserică armeano-catolică din pitorescul oraș transilvănean. Este vorba de tabloul „Coborârea lui Isus de pe Cruce”, aflat în Catedrala Armeană „Sfânta Treime” din Gherla. Tabloul are o istorie tumultuoasă. Napoleon, după jefuirea Romei, și-a însușit pânza, pe care a pierdut-o însă în mâinile piraților englezi, care i-au dat-o regelui lor. Acesta i-a făcut-o cadou împăratului austriac. Împăratul austriac Francisc I a cerut ajutor bănesc armenilor din Ardeal. Drept recompensă, el a fost de acord să le dea orice pictură din galeriile imperiale. Armenii, mari amatori de artă, au ales pânza lui Rubens. Aceasta a fost expusă în Catedrala Armeană din Gherla, de unde a fost transportată, în anul 1944, în Ungaria. În 1952 pictura a reintrat în posesia statului român, fiind adăpostită în condiţii de siguranţă la Cluj-Napoca (dar, nu a fost expusă!). La cererea oficială a armenilor din Gherla, după mai multe încercări, la 22 decembrie 1999, pictura s-a reîntors în Catedrala Armeană din Piaţa Libertăţii, unde poate fi admirată într-o capelă din stânga altarului. Tabloul valorează în prezent 16 milioane de dolari. Deci, nu întâmplător tabloul „Coborârea lui Isus de pe Cruce” se bucură de mulţi vizitatori, grupuri de turişti din ţară şi străinătate interesându-se de această adevărată operă de artă, expusă într-unul din cele mai mari lăcaşuri de cult din Europa. Szekely Csaba - sursa  info in copie de pe: ziarulfaclia.com - A.M.C


2025.11.09














2025.11.09
-
2025.11.09
Ceasuri









2019.08.02
2025.11.09
Gherla - Piața Libertății si parc - 11sGoogle - A.M.C. - ChatGPT


 si Monument, "Cinste  Eroilor Neamului"
In concediu "Acasa"  - 93Google - A.M.C

Gherla, Piata Libertatii, Parcul Central, Monument, "Cinste Eroilor Neamului" - 2025.11.09 În fața Catedralei armeano-catolice Sfânta Treime se deschide Parcul Central din Gherla, un spațiu verde liniștit, care continuă armonios atmosfera istorică a locului. În mijlocul acestui parc se află Monumentul Eroilor Neamului, ridicat în anii 2004–2005 pe amplasamentul vechiului obelisc din 1941, astăzi dispărut. Monumentul este dedicat celor căzuți pentru neam și libertate, devenind un reper al memoriei colective și un punct central al ceremoniilor comemorative din oraș. Împreună, parcul și monumentul aduc un echilibru între natură, istorie și reculegere, completând în mod firesc ansamblul arhitectural al catedralei din apropiere. - sursa info. gherlainfo.ro -  A.M.C. - ChatGPT 
 


 

Imagini Google Maps, Street View din anul 2014

Publicat pe: 11sGoogle, Facebook A.M.C.
Gherla - linkuri
Romania - linkuri